Onderwijsprogramma

Het speciaal onderwijs (so) kent drie richtingen. Deze richtingen heten uitstroomprofielen. Voor elke leerling wordt een ontwikkelingsperspectief vastgesteld dat hierop aansluit. Soms is daarnaast een (tussentijdse) overstap naar een reguliere school met passende ondersteuning mogelijk. We sluiten hiermee aan op het landelijk doelgroepenmodel van de sectorraad voor gespecialiseerd onderwijs.

Leerroutes en uitstroomprofielen

Onze school heeft deze leerroutes met uitstroomprofielen:
• Leerroute 1: voortgezet speciaal onderwijs
• Leerroute 2: voortgezet speciaal onderwijs
• Leerroute 3: voortgezet speciaal onderwijs
• Leerroute 4: praktijkonderwijs
• Leerroute 5: voortgezet (speciaal) onderwijs, praktijkonderwijs

Welke leerroute het beste past, hangt af van verschillende factoren. Zo kijken we bijvoorbeeld naar IQ, maar ook naar de schoolse vaardigheden, sociaal-emotionele redzaamheid en belemmerende en bevorderende factoren.

Leergebieden

Dit zijn de landelijk vastgestelde leergebieden in het speciaal onderwijs:
• Nederlandse taal
• Rekenen
• Oriëntatie op mens en wereld
• Bewegingsonderwijs
• Kunstzinnige oriëntatie
• Leergebied overstijgende doelen: zintuiglijke en motorische ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en ‘leren leren’
• Engels: voor kinderen die hoog in leerroute 3 en in leerroute 4 werken, met waarschijnlijke uitstroom naar arbeid

Onderbouw

In de onderbouw is het onderwijsprogramma vooral gericht op het ontwikkelen van interesses, werkhouding en zelfredzaamheid en voorbereidend rekenen en lezen.

We stimuleren leerlingen op de volgende gebieden:
• Zelfredzaamheid: aan- en uitkleden,
• eten en drinken, naar het toilet gaan.
• Werkhouding: taakgerichtheid, een opdracht beginnen, volhouden en afmaken.
• Spelontwikkeling en sociale ontwikkeling: naast en met elkaar spelen, gevoelens uiten, luisteren naar elkaar en naar een verhaal.
• Taalontwikkeling: uitbreiding van de passieve en actieve woordenschat, het uitvoeren van kleine opdrachten.
• Cognitieve ontwikkeling: het leren met ontwikkelings­materialen, het leren van eenvoudige begrippen.
• Motorische ontwikkeling: bewegen op muziek, vrij spel, gymnastiek en zwemmen.

Daarnaast is er veel ruimte voor muziek, creatieve vakken zoals drama en spel en beweging. We maken het dagritme overzichtelijk met pictogrammen en foto’s en we gebruiken een speciale klok, de Time Timer.

Midden- en bovenbouw

In de midden- en bovenbouw bouwen we voort op de ontwikkeling van de leerlingen. Daarnaast besteden we meer tijd aan cognitieve vaardigheden. De leergebieden Nederlandse taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling en ‘Leren Leren’ leren we als schoolse vaardigheden aan. We zorgen dat het onderwijs aansluit bij de behoeften van een leerling.